امروز: یکشنبه , ۲۸ آبان ۱۳۹۶

کلام رهبر

مقام معظم رهبری(مدظله العالی): يكي از خطرهاي جدائي دين از سياست همين است كه وقتي سياست از دين جدا شد، از اخلاق جدا خواهد شد، از معنويت جدا خواهد شد.

پيامبر اکرم صل‌الله‌عليه‌وآله‌ فرمود: « در شب معراج از خداوند پرسيدم: اي پروردگار! ثمرات روزه چيست؟ فرمود: حکمت را به ارث مي‌گذارد و حکمت، معرفت را به دنبال دارد و معرفت،‌يقين را به دنبال دارد و هنگامي که بنده به يقين رسيد برايش اهميتي ندارد چگونه شب و روز خود را بگذراند؛ به سختي يا به آساني»
خانه
صادق زيباكلام و حجت الاسلام نبويان در دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقيقات، در خصوص مباني ليبراليسم با يكديگر به مناظره پرداختند.

 

به گزارش خبرنگار سياسي «خبرگزاري دانشجو»، صادق زيباكلام و حجت الاسلام نبويان عصر امروز در ‌آمفي‌تئاتر دانشگاه آزاد اسلامي واحد علوم و تحقيقات به مناظره در خصوص مباني ليبراليسم پرداختند.

اين مناظره كه به همت بسيج دانشجويي اين دانشگاه برگزار شد، حدود سه ساعت به طول انجاميد و در آن مباحث نظري در خصوص ليبراليست مطرح شد.

زيباكلام در ابتداي مناظره با بيان اينكه بايد به مسئله ليبراليسم از منظر هستي شناسانه نگاه كرد، گفت: ليبراليسم در ساحت سياسي و در فلسفه ليبرال دمكراتي، اساس غرب را تشكيل داده است و داراي مباني مختلفي است.

وي با بيان اينكه ما بايد ناقل خوبي براي ليبراليسم باشيم، بيان كرد: ليبرالسيم نگاهش تنها به انسان است و او را محور خود قرار مي‌دهد.

اين استاد دانشگاه تهران با اشاره به سوال اساسي كه در ليبراليسم به ‌عنوان اساس اين تفكر مطرح مي‌شود، اظهار داشت: ليبراليسم در پاسخ به اين سوال كه آيا انسان مي‌تواند به تنهايي خير و شر را تشخيص دهد و مصلحت خود را انتخاب كند، ايجاد شده است.

 

زيباكلام با بيان اينكه ليبراليسم مي‌گويد انسان مي‌تواند خير و شر را خود انتخاب كند، گفت: مباني تشخيص در ليبراليسم خود فرد است و عقل و فهم او كافي است.

وي با بيان اينكه در ليبراليسم نيازي به عقل و شريعت وجود ندارد، خاطرنشان كرد: در ليبراليسم اصلح ترين و شايسته‌ترين فردي كه مي‌تواند خير و شر را تشخيص دهد، خود شخص است و در اين بين، ديگر نيازي به علما، رهبران سياسي، كليسا و انبيا نيست و شخص نيازي به هادي و راهنما ندارد.

اين استاد دانشگاه تهران افزود: با اين نگاه، ليبراليسم براي خود تعيين تكليف مي‌كند و دانشمندان، انديشمندان، حكومت، حاكميت و دين و شريعت براي او تعيين كننده نيستند.

زيباكلام با اشاره به تاريخچه ليبراليسم خاطرنشان كرد: ليبراليسم در خلاء به وجود نيامده است و بعد از رنسانس كه فلسفه جديد غرب شكل گرفت، ليبراليسم هم در آن ظهور يافت.

نبويان در ابتداي مناظره با بيان اينكه بايد از نظر معرفت شناسي به اين نتيجه برسيم كه بدون معرفت يقيني مي‌توان مباني ليبراليسم را مورد توجه قرار داد، گفت: ليبراليسم از دل مدرنيته بيرون آمده است و نه بزرگي به خدا و 124 هزار پيامبر و ائمه است.

وي با بيان اينكه از نظر ليبراليست‌ها عقلي كه در انديشه مدرن مطرح مي‌شود، همان عقلي است كه انسان از آن برخوردار مي باشد، تاكيد كرد: در ليبراليسم انسان خير و شر را بر اساس عقل خود تشخيص مي‌دهد و مباني معرفت شناسي ليبراليسم به هيچ اصول معرفت شناسي اعتقاد ندارد.

زيباكلام در پاسخ به اين انتقاد نبويان با بيان اينكه ليبراليسم نيز براي خود پايه‌هاي معرفتي دارد، افزود: ليبراليسم يقين دارد كه خود انسان مي‌تواند تشخيص دهد و انسان خود اساس تشخيص و يقين است.

وي در ادامه سخنان خود به مباحث سياسي ليبراليسم اشاره كرد و گفت: در ليبراليسم حكومت نمي‌تواند وارد مسائل شخصي انسان شود و حقيقت مطلق فقط در ذهن افراد است كه شكل مي‌گيرد.

اين استاد دانشگاه تهران تأكيد كرد: ليبراليسم در مقابل حكومت مطلق‌ها بوجود آمده است.

نبويان در ادامه اين مناظره با بيان اينكه ليبراليسم خود شيوه حكومت مطلقه را قبول ندارد، گفت: وقتي ليبراليسم مقابل حكومت مطلقه مي‌ايستد يا دليل مخالفت خود را با آن مي‌داند و يا آن را قبول دارد كه در هر دو صورت شما به‌عنوان يك استاد ليبراليسم بايد به دلايل آن پاسخ دهيد.

زيباكلام با بيان اينكه از نظر آقاي نبويان حقيقت فقط در ذهن ايشان و امثال آنها شكل مي‌گيرد، عنوان كرد: از نظر ليبراليسم عقل انسان خود بهترين راهنما براي رسيدن به حقيقت است و حقيقت همان چيزي است كه او مي انديشد.

نبويان در پاسخ به سخنان زيباكلام با بيان اينكه تعريفي كه عقل مدرن از عقل دارد از ريشه باطل است، تصريح كرد: عقل در مدرنتيه ابزاري است كه هويت خود را از دل تجربه مي‌گيرد و حقيقت همان چيزي است كه تجربه به او هديه مي‌كند.

زيباكلام در ادامه با بيان اينكه نبويان به ضرورت و به دليل جايگاه خود بايد با ليبراليسم مخالفت كند، بيان كرد: از نظر آقاي نبويان، ليبراليسم و دغدغه‌هاي آن باطل است.

وي با بيان اينكه كار آقاي نبويان همانند انبيا به عنوان هادي و راهنماي مردم است، خاطرنشان كرد: به همين دليل آقاي نبويان بايد ذاتا با ليبراليسم مخالف باشد و اساسا با آن مشكل داشته باشد.

اين استاد دانشگاه تهران با بيان اينكه ليبراليسم به مقوله‌اي به عنوان ايدئولوژي اعتقاد ندارد، گفت: از نظر اين مكتب، انسان مي‌تواند و حق دارد براي خود ايدئولوژي داشته باشد و حق انتخاب داشته باشد و حتي مي‌تواند فردي چارچوب‌مند متشرع باشد.

نبويان با بيان اينكه بشر در اسلام نيز حق انتخاب دارد، گفت: شما بايد با اثبات نظريات غير عقلي و غير تجربي به وجود خدا پي ببريد؛ زيرا علم تجربي قائل به اثبات نظريات خود نيست؛ چه برسد به وجود خدا.

وي با بيان اينكه هر انساني حق دارد هر مذهبي را بپذيرد، گفت: البته اينها مباني منطقي هم دارد؛ اما آقاي زيباكلام ظاهرا به منطق اين قضيه كاري ندارند و به آن اشاره نمي‌كنند.

عضو شوراي مركزي جبهه پايداري با بيان اينكه تنها راه نجات انسان از طريق مباني عقلي و غير عقلي اسلام است، گفت: اصالت و منطق، خود از مباني اسلام هستند.

در ادامه اين مناظره زيباكلام به مباحث سياسي ليبراليسم اشاره كرد و با بيان اينكه در كشورهايي مثل فرانسه، آمريكا و آلمان همه آزادانه راه خود را انتخاب مي‌كنند و حاكميت آن را تعيين نمي‌كند، تاكيد كرد: اما در ديدگاه‌هاي غير از ليبراليسم اين مسئله وجود ندارد.

نبويان با بيان اينكه در اسلام نيز غيرمسلمان‌ها مي‌توانند به راحتي زندگي كنند، گفت: بنده در انتخابات مجلس 371 هزار راي آوردم، اما به عنوان نماينده مردم در مجلس انتخاب نشدم؛ ولي نماينده يكي از اقليت‌هاي مذهبي با 12 هزار راي به عنوان نماينده آنان در مجلس انتخاب شد و به اين معني است كه غير مسلمان‌ها اگر اسلحه دستشان نگيرند، مي‌توانند زير پرچم اسلام زندگي مسالمت‌اميزي داشته باشند.

 

زيبا كلام در پاسخ به سوال دانشجويي در خصوص وضعيت زنان در غرب گفت: تعداد نمايندگان زن در مجلس در كشورهايي مانند فرانسه و آلمان زياد است و حق انتخاب بر اساس جنسيت تعيين نمي‌شود.

وي با بيان اينكه من نمي‌توانم مانند نظريه پردازان اسلامي در خصوص وضعيت زنان در غرب عنوان كنم كه فقط در غرب نگاه ابزاري به زن است و آنان زن را به عنوان شي مي‌نگرند، گفت: من نمي‌توانم اين گونه سخن بگويم زيرا معتقدم انسان‌ها در غرب آزادي كامل دارند و بحث شخصيت بر اساس جنسيت تعيين نمي‌شود.

اين استاد دانشگاه تهران در پاسخ به سوال ديگري در خصوص جنبش وال استريت و سقوط ليبرال دمكراسي با تمسخر گفت: بله ليبرال دمكراسي در غرب و آمريكا سقوط كرده و كاخ سفيد نيز توسط جنبش افراد جنبش وال استريت اشغال شده است و آنان منتظر الگويي از طرف جمهوري اسلامي ايران هستند.

نبويان در پاسخ به زيباكلام با بيان اينكه از نظر آقاي زيباكلام ليبرال دمكراتي برتر از انبياست، گفت: تا زماني كه اساتيدي مانند دكتر زيباكلام، استاد دانشگاه‌هاي جمهوري اسلامي ايران و اين‌گونه سينه چاك ليبراليسم و امريكا باشند، نمي‌توان الگويي را به آمريكا و دوستان آن ارائه داد.

 

وي با بيان اينكه اساتيد ما در دانشگاه‌ها علاقه‌مند هستند مانند همفكران خود در آمريكا رفتار كنند، گفت: ما معتقديم و با افتخار مي‌گوييم تنها راه درست انديشه، خداست و تا زماني كه كساني كه اين نوع نگاه را قبول دارند در دانشگاه‌هاي ما حضور نداشته باشند و اشخاص دم‌دمي مزاجي كه تابع ليبراليسم هستند در آن حضور دارند، نمي‌توانيم نگاه خود را به دنيا صادر كنيم.

عضو شوراي مركزي جبهه پايداري با اشاره به وضعيت زنان در اسلام و غرب گفت: تنها يك مكتب است كه زن را وسيله‌اي براي صنعت و لذت قرار نداده است و آن هم اسلام است.

نبويان با بيان اينكه در آمريكايي كه آقاي زيباكلام آن‌قدر سنگ آن را به سينه مي‌زند، زنان در تاريخ 1920 حق راي پيدا كردند، گفت: اسلام 1400 سال پيش و در زماني كه امامت حضرت علي (ع) مطرح شد، به زن به عنوان شخصيتي در جامعه بها داد و از آنان خواست با امامت بيعت كنند.

وي با تأكيد بر اينكه در اسلام مهم‌تر از خدا نداريم، گفت: حقوق زن 200 سال پيش در آمريكا مورد توجه قرار گرفت و اين در حالي است كه در اسلام 1400 سال پيش زن حق انتخاب داشت.

عضو شوراي مركزي جبهه پايداري در انتها به زيباكلام توصيه كرد تا كتاب‌هايي را در خصوص وضعيت زن در غرب مطالعه كند.

 

منبع: 
خیرگزاری دانشجو

دیدگاه ها

ارسال کردن دیدگاه جدید

پرسش امنیتی
این سئوال امنیتی جهت جلوگیری از تکمیل فرم توسط نرم افزارها می باشد.
Image CAPTCHA
حروف نمایش داده شده در تصویر فوق را تایپ نمایید.