امروز: یکشنبه , ۲۸ آبان ۱۳۹۶

کلام رهبر

مقام معظم رهبری(مدظله العالی): يكي از خطرهاي جدائي دين از سياست همين است كه وقتي سياست از دين جدا شد، از اخلاق جدا خواهد شد، از معنويت جدا خواهد شد.

پيامبر اکرم صل‌الله‌عليه‌وآله‌ فرمود: « در شب معراج از خداوند پرسيدم: اي پروردگار! ثمرات روزه چيست؟ فرمود: حکمت را به ارث مي‌گذارد و حکمت، معرفت را به دنبال دارد و معرفت،‌يقين را به دنبال دارد و هنگامي که بنده به يقين رسيد برايش اهميتي ندارد چگونه شب و روز خود را بگذراند؛ به سختي يا به آساني»
خانه

خبرگزاری تسنیم: محمود نبویان با بیان اینکه، فرقه تشیع لندنی در پی"دین حداقلی" جهت ترویج سکولاریسم در حوزه علمیه است، گفت: مرجعیت در اسلام با تعریف خاص خودش معنا دارد و اینطور نیست که هرکس که خودش بخواهد و یا از بیرون برایش بخوانند، مرجع تقلید بشود.

حجت‌الاسلام سید محمود نبویان استاد دانشگاه تهران در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری تسنیم با اشاره به بخشی از بیانات مقام معظم رهبری در دیدار اعضای خبرگان رهبری که فرمودند "دین حدّاقلّی و اکتفای به حدّاقل‌ها، از نظر اسلام قابل قبول نیست؛ ما در معارف خودمان چیزی به‌عنوان دین حدّاقلّی نداریم"، گفت: این هشدار مقام معظم رهبری ناظر به ترویج سکولاریسیم توسط برخی به اصطلاح روشنفکران و برخی گروه‌ها در حوزه‌‌های علمیه است.

وی با بیان اینکه، دین حداقلی، خاستگاه سکولاریسم است، تصریح کرد: در آنچه به عنوان دین حداقلی مطرح می‌شود، مسائل فردی دینی به عنوان تنها احکام اسلامی مطرح است و آنچه به عنوان دین از آن سخن مطرح می‌شود به هیچ عنوان شامل مسائل اجتماعی و سیاسی نیست و این در حالی است که این دیدگاه در مقابل اسلام است و اگر آقایان، خلاف این ادعا را دارند بهتر است درباره آنچه می‌گویند اقامه استدلال کنند.

نبویان با بیان اینکه، جریان انقلابی در حوزه‌‌های علمیه باید بیدار باشد، تاکید کرد: امروز گروهی که در قم و دیگر مناطق تشیع لندنی را مطرح می‌کنند، در پی عرفی کردن دین و ترویج سکولاریسم هستند؛ خطاب به لیدر این فرقه لندنی که حامیانش او را مرجع می‌خوانند، عرض می‌کنم مگر قرآن، قانون گذاری نکرده؛ مگر در آیات فراوان به پیامبر اسلام(ص) و پیامبران قبلی درباره قضاوت حکم نشده است و مگر دستور اجرای احکام در قرآن نیامده است؛ خب چه کسی باید اجرا کنند؟، کسی که اسلام را نمی‌داند می‌تواند احکام اسلام را اجرا کند یا مجری با اسلام را بفهمد؟، همین سه اصل قرآنی، یعنی قانون‌گذاری، قضاوت و اجرای احکام اسلام می‌شود سیاست و سیاست جز قوه قضائیه، قوه مجریه و مقننه نیست.

استاد دانشگاه تهران در ادامه با بیان اینکه، فرقه تشیع لندنی درباره شخصی بودن احکام اسلام مغالطه می‌کند، تصریح کرد: فرض که سیاست و مسائل اجتماعی به قول این فرقه، محل بحث نباشد؛ آیا نماز یک فریضه شخصی است؟ اگر هست چرا اینقدر تاکید بر اقامه آن به صورت جماعت مطرح شده؟ چرا نماز جمعه در قرآن مورد تاکید بوده؟، در روایت داریم که ائمه با برخی که به نماز جمعه نمی‌آمدند برخورد می‌کردند. مگر در اسلام نیامده که خطبه‌های نماز جمعه که بخشی از نماز است باید به مسائل اجتماعی اختصاص داده شود. اسلام، توصیه به نماز جماعت و نماز جمعه کرده است و اینکه امام جمعه باید به طور مسلح خطبه بخواند آیا نشانه سیاسی بودن فریضه نماز نیست؟

وی با بیان اینکه، اسلام، دین اجتماعی است و به هیچ عنوان نمی‌توان آنرا فردی توصیف کرد؟، تاکید کرد: تمام احکام فردی که در اسلام آمده به نوعی با مسائل اجتماعی در ارتباط است و نمی‌توان آنرا منکر شد مگر اینکه، تعریفی دیگر  از اسلام ارائه و نامش را اسلام بگذاریم.

نبویان، تاکید فرقه تشیع لندنی به عزاداری را نقض فلسفه قیام امام حسین(ع) دانست و گفت: لیدر این فرقه لندنی پاسخ دهد که امام حسین(ع) با چه کسی دعوا و بحث داشت؟؛ جز با رئیس فاسد یک حکومت نامشروع؟، خب این مگر سیاست نیست؟؛ اینها که اسلام را در قمه زنی و عزاداری خلاصه کرده‌اند، در مقابل دوستان و دشمنان امام حسین(ع) چرا رفتار عکس دارند؟.

این کارشناس "کلام"، افزود: یکی از نکات برجسته در اسلام به عنوان یک دین اجتماعی، در نظر گرفتن مصالح عالیه نظام اجتماعی است؛ امروز دشمنان اسلام با گروه‌های چون داعش، می‌خواهند گلوله‌های مسلمانان به جای اسرائیل به سینه همدیگر شلیک شود و اگر کسی اسلام را نفهمد، در این راستا مصالح اسلام را هم نمی‌تواند در نظر بگیرد. لذا از همین روست که این فرقه، توهین به مقدسات برادران اهل سنت ما را برای تفرقه افکنی در دستور کار قرار داده و با دشمنان اسلام کاری ندارد.

وی با بیان اینکه، لیدر فرقه تشیع لندنی، مبانی اسلام را نمی‌فهمد چون شرایط فهم دین را به لحاظ علمی ندارد، گفت: مرجعیت در اسلام با تعریف خاص خودش معنا دارد و اینطور نیست که هرکس که خودش بخواهد و یا از بیرون برایش بخوانند، مرجع تقلید بشود؟؛ حداقل‌ترین شرایط در بحث مرجعیت، تشخیص مصالح اجتماعی است که لیدر این فرقه، از داشتن این حداقل محروم است که اگر نبود، ضرورت وحدت شیعه و سنی را تشخیص می‌داد لذا این فرد، شرایط مرجعیت را ندارد و شایسته لقب مجتهد و مرجع تقلید نیست.

دیدگاه ها

ارسال کردن دیدگاه جدید

پرسش امنیتی
این سئوال امنیتی جهت جلوگیری از تکمیل فرم توسط نرم افزارها می باشد.
Image CAPTCHA
حروف نمایش داده شده در تصویر فوق را تایپ نمایید.